Het jaar 2024 in vogelvlucht
Een bevlogen jaar waarin we nieuwe grote stappen hebben gezet om onze uiteindelijke doelstellingen te behalen.
Achint, waar ben je het meest trots op?
“Om dit verhaal meer perspectief te geven moet ik iets verder terug in de tijd. Wat weinig mensen weten is dat ik op 7 januari 2023 een hartstilstand heb gehad. Ik ben toen twee dagen na het ontslag in het ziekenhuis weer aan het werk gegaan om bij een overnamegesprek te zijn, maar ben op Medisch advies en nadrukkelijk verzoek van het thuisfront toch een half jaar wat rustiger aan gaan doen, zodat ik me kon focussen op mijn herstel. Helemaal rust nemen kan ik niet dus ik ben me meer afzijdig gaan houden van de dagelijkse operatie en merkte dat we een geweldig team hebben dat ook in de periode dat ik er niet was positieve resultaten behaalde. In 2024 zie je dat grotendeels hetzelfde team nog steeds dagelijks de operatie runt en dat ik mij voor een groot deel kan focussen op het ondernemen en het écht verder brengen van Balans. Dus, het meest trots ben ik op het team, de doortastendheid die zij hebben om klanten te helpen, de vechtersmentaliteit die zij hebben om Balans te laten groeien en hoe ze ervoor zorgen dat we naast het harde werken ook genoeg plezier met elkaar blijven maken.
Hoe kijk je naar het huidige team?
“Het team is top. We hebben een vaste kern die echt het Balans DNA heeft en we proberen bij onze recruitment ook echt te zoeken naar mensen die het Balans DNA bezitten. Hetgeen ik geweldig vind is dat de kern die we hebben staan gewoon uitmuntend werk levert en ook zelf de nodige professionele stappen maakt. We werken aan een intern programma waarbinnen collega’s doorgroeimogelijkheden hebben indien ze dat willen en dat is een belangrijke pijler voor het behoud van personeel.
We hebben dit jaar ook zo onze uitdagingen gehad, bijvoorbeeld de sterke groei van het bedrijf. Dit vraagt heel veel van de organisatie, maar door de samenwerking en de tomeloze inzet hebben we al deze uitdagingen goed kunnen invullen. Deze ervaring heeft ons geleerd dat onze organisatie flexibel is, zich snel kan aanpassen en is geen uitdaging ons te groot
Hoe zorg je dat klanten tevreden blijven?
“Bij Balans is klanttevredenheid cruciaal en daar zetten we ons dagelijks hard voor in. De hoge mate van klanttevredenheid komt voort uit de synergie tussen de backoffice en de operatie. We hebben nogmaals kritisch gekeken naar onze interne processen en geluisterd naar de feedback vanuit de klanten waardoor we onze processen nu nog beter beheersen. Mijn inziens is dat de reden dan ook dat onze klanten tevreden zijn en dat we werken aan structurele kwaliteit van de dienstverlening. Klanten ervaren dit wat mede resulteerde in meerdere uitbreidingen bij bestaande klanten maar ook nieuwe klanten mochten worden verwelkomd.”
Ben je blij met de groei van dit jaar?
“Ja en nee. Als ik kijk naar het team en de stappen die we gemaakt hebben, dan zeg ik volmondig ja en maakt dit me trots. Als ik kijk naar wat we kunnen en waar we naartoe willen gaan dan zeg ik nee. We zijn nog niet daar waar we zouden kunnen zijn en waar we verdienen te zijn. Het afgelopen jaar zijn we in omzet van ca. € 16 miljoen naar ca. € 25 miljoen gegaan dus we zijn zeker op de goede weg.
Groei betekent ook behoud van mensen en de ambitie is om nog verder te groeien waardoor we bestaande collega’s ook nog meer doorgroeimogelijkheden kunnen bieden. Misschien is dit ook de belangrijkste reden dat we zo’n drang hebben om te groeien. Zodat we doorgroeimogelijkheden kunnen bieden aan onze collega’s en dus onze mensen kunnen behouden.
Een deel van de groei komt voort uit aanbestedingen. We zijn dit jaar meer gaan focussen op aanbestedingen en inmiddels hebben de adviesbureaus ook hun weg naar ons gevonden. Dit heeft geresulteerd in een flink aantal gunningen. We vertrouwen erop dat we dit volgend jaar verder gaan uitbouwen.
Ook door strategische overnames groeien we gestaag door. We hebben dit jaar twee overnames kunnen doen. Met de overname van Evon hebben we een stevigere positie in de regio Utrecht en met de overname van Zoeteman versterken we onze positie in Zuid-Holland.
Wat gaat 2025 Balans brengen?
“Ik hoop op nieuwe stappen om onze ambities verder waar te maken. Dit doen we vooral door op dezelfde voet verder te gaan. Ook blijven we openstaan voor nieuwe overnames passend binnen onze strategie. Ons team zal verder groeien waarvoor wij ruimte en mogelijkheden bieden. We zijn ons intern dan ook op alle vlakken aan het versterken om de toekomstige groei in goede banen te leiden.
In 2025 gaan we dan ook nog voor kantoorpersoneel in Alkmaar een nieuwe locatie openen omdat we uit ons jasje groeien.Deze keuze is gemaakt om de samenwerking tussen alle afdelingen van onze backoffice verder te optimaliseren. Het doel is dan om in 2026 een volledig nieuw pand te gaan bekleden waarbij alle afdelingen weer gezamenlijk kunnen werken vanuit een kantoor.