Meer dan 40 jaar dé schoonmaakspecialist!
Terug naar het overzicht

Schoonmaak post-corona, wat moet je nu doen om straks succesvol te zijn?

Afstoffen in een kinderdagverblijf

De aanblik van lege kantoortuinen en een huidig koffieverbruik waar ze bij de gemiddelde sapbar jaloers op zijn. Het is nu nog moeilijk voor te stellen dat onze kantoren straks weer gevuld zijn. Onze collega’s die elkaar weer ontmoeten op kantoor, volle vergaderzalen en om 12:30 uur in de rij voor de sandwich van de week met een vers sapje. En oh ja, op vrijdagmiddag nog enthousiaster dan ooit de vrijmibo om de gerealiseerde doelen te bespreken en het weekend in te luiden.


eBook: bedrijfsschoonmaak post-corona

Dat lijkt niet alleen ver weg….Desondanks moeten we hier op dit moment over nadenken en besluiten nemen. Of had je dat al gedaan? Dan ben je een van de weinigen en kun je je ervaringen delen. Vooralsnog staan vele kantoren leeg. Daar waar gewerkt wordt betreft het een aantal werkplekken op functies die nu eenmaal niet thuis gedaan kunnen worden.

Kantoren zullen blijvend anders ingericht worden. Ook wanneer het virus meer naar de achtergrond verdwenen is. Is er straks een vlekkenplan waar medewerkers plaats kunnen nemen? Is HR al voorbereid en weten we wat de verhouding tussen flex en thuis wordt? Overal lezen we dat de bezetting op kantoor op circa 80% uitkomt. Maar 80% waarvan? En is dat allemaal op maandag, dinsdag en donderdag? Zijn al die vierkante meters die wij nu tot onze beschikking hebben straks ook nog nodig? Teveel vragen over het gehele vakgebied van Facility Management waar ik mij slechts beperk tot schoonmaak.

Ook voor kantoor schoonmaak geldt dat je je plan tijdig op orde moet hebben. Denk hierbij aan de huidige contracten met je schoonmaakleverancier. Wanneer je zelf het ultieme plan bedenkt wil je natuurlijk wel dat je leverancier hier op aan kan sluiten. Om te zorgen dat je straks voorbereid bent op schoonmaak post-corona hierbij het volgende stappenplan:

  • Stap 1: Bepaal doelen en prioriteiten. Wil je verlagen op de kosten? Verhogen van de hygiëne om Corona-verspreiding tegen te gaan? Of juist, als werkgever, een weergaloze werkervaring bieden? Het is nu erg belangrijk om je doelen vast te stellen. Probeer dit in samenspraak met management en HR te doen: een gezamenlijke visie en beleid is essentieel.
  • Stap 2: bepaal budget en budgetverdeling. Als je weet welke kant je opgaat (stap 2) is het nu belangrijk om een budget te bepalen. Welk budget wil je vrij maken voor jouw doel: kantoor schoonmaak, hygiëne of werkervaring? Op het moment dat je het totale budget weet, kan je het verdelen over de middelen: investeer je in algemene bedrijfsschoonmaak? In alleen de toiletgroepen vaker? Allemaal keuzes die alleen jij met jouw kennis kunt maken.
  • Stap 3: zoek de meest geschikte leverancier. Ga in gesprek met je huidige leverancier of zoek een leverancier die past bij jouw doel en prioriteit uit stap 1.
  • Stap 4: meet en evalueer. Ga je voor 100% hygiëne? Meet dit dan! Hogere werkgeversbeoordeling door je collega’s? Meet dit dan. Lagere kosten per vierkante meter? Meet dat dan! En ga achteraf met je leveranciers om tafel met deze maatstaven: alleen dan weet je of je jouw middelen en leveranciers ook inzet om je doelen te behalen.


eBook: bedrijfsschoonmaak post-corona